Verslagen

Verslagen :

DINSDAG 27 JULI;

OM 9 UUR VERZAMELDEN WE MET 14 FIETSERS AAN ONS VERBLIJFSHOTEL

‘DE GENTSCHE POORT’ IN BIERVLIET (NEDERLAND).

WE VERTROKKEN VOOR ONZE EERSTE RIT VAN 63 KM.

LANGS LANDELIJKE WEGEN EN MOOIE FIETSPADEN REDEN WE RICHTING TERNEUZEN EN

PHILIPPINE WAAR WE EEN KORTE DRANKSTOP HIELDEN BIJ ‘CAMIEL’.ONDANKS EEN FELLE REGENBUI KONDEN

WE  ONZE WEG  VERVOLGEN NAAR BASSEVELDE EN ASSENEDE WAAR WE IN RESTAURANT

‘ T’MOMENTJE’ VAN EEN ERG GESMAAKTE LUNCH KONDEN GENIETEN.

NA DE MIDDAG FIETSEN WE VERDER RICHTING KAPRIJKE,WATERVLIET TERUG NAAR BIERVLIET WAAR WE

OM 16U30 AANKWAMEN.

WOENSDAG 28 JULI;

VOOR ONZE TWEEDE DAGRIT KREGEN WE VANUIT ONS HOTEL EEN ZEER VERZORGD LUNCHPAKKET MEE,

VOOR ONZE 62KM LANGE RIT.

DEZE KEER FIETSEN WE RICHTING YZENDIJKE,OOSTBURG,ZUIDZANDE EN NIEUWVLIET.

ONDERWEG EEN KORTE STOP OM ONS LUNCHPAKKET TE KUNNEN ETEN EN DE BENEN EENS TE KUNNEN STREKKEN.

TERUG WERDEN WE GETRAKTEERD OP OP EEN FELLE REGENBUI OP DE STRANDWEG RICHTING BRESKENS.

IN HET STRANDPAVILJOEN ‘HET HALVE MAENTJE’ KONDEN WE GENIETEN VAN EEN LEKKERE KOFFIE OF FRISDRANK.

WE VERVOLGDEN ONZE RIT RICHTING  HET TOERISTISCHE BRESKENS MET ZIJN MOOIE HAVEN .

ONS LAATSTE STUKJE REDEN WE RICHTING HOOFDPLAAT EN VERDER NAAR BIERVLIET.

DONDERDAG 29 JULI;

ONZE LAATSTE RIT STARTEN WE OM 9UUR EN ONDER EEN BLAUWE HEMEL VOOR EEN 58 KM LANGE FIETSTOCHT.

WE FIETSTEN  RICHTING WATERLAND-OUDEMAN,BENTILLE,SINT-JAN-IN-EREMO,NAAR BENTILLE EN WATERLANDKERKJE.

DAAR GEBRUIKTEN WE IN ‘BISTRO IN DEN KONING’HET MIDDAGMAAL MET SOEP EN HOOFDGERECHT.

HET APERITIEF WERD ONS DOOR OKRA AANGEBODEN.

ONS LAATSTE STUKJE VAN ONZE DRIEDAAGSE FIETSTEN WE LANGS HOOFDPLAAT TERUG NAAR ONS HOTEL IN BIERVLIET.

NU NOG ENKEL DE FIETSEN INLADEN EN DAN RICHTING BOTTELARE.

ONZE FIETSGROEP WIL ETIENNE EN MARLEEN BEDANKEN VOOR DE ORGANISATIE VAN ONZE DRIEDAAGSE FIETSVAKANTIE.

SAMEN MET BEGELEIDER DANIEL DEN TIJN KUNNEN WE TERUGBLIKKEN OP EEN VLEKKELOOS VERLOPEN EN ONTSPANNENDE

FIETSDRIEDAAGSE.

TOT VOLGEND JAAR.

ONZE VOLGENDE FIETSTOCHT IS EEN AVONDRIT RICHTING AFSNEE EN ST-DENIJS-WESTREM OP 10 AUGUSTUS.

WE STARTEN OM 18U30 AAN DE PATRO-KRING.

DE VERSLAGGEVER

LUC EECKHOUT

Dinsdag  22 september fietsten een tocht van 35km.

Onder zonnig weer vertrokken we met 16 deelnemers voor onze 35 km lange

fietstocht naar Destelbergen en de mooie damvallei.

Op een plaatselijk terras konden we coronaproof genieten van een verfrissing

Ons aangeboden door de kas.

Langs de mooie schelde vallei, Heusden, Melle, de vurtzak, Lamstraat en Poelstraat

keerden we terug naar Bottelare.

Laatste fietstocht op dinsdag 13 oktober.

We verwachten je dan ook.

Luc Eeckhout

Dinsdag  8 september fietsten we op verplaatsing te Torhout 66km.

Vertrek aan het kasteeldomein ‘Wijnendale’  in Torhout met 9 deelnemers onder een bewolkte hemel

en vrij fris.

Langs landelijke wegen en boswegen fietsten we door de gemeenten Handzame, Arren  en Werken

Richting Ichtegem waar we in restaurant de Kerselaar het verzorgd middagmaal gebruikten.

Na onze stop reden we bij mooi fietsweer richting Koekelare, Eernegem, Veldegem naar het kasteel d’Aertrijcke

Waar we het mooie domein konden bewonderen. Langs landelijke boswegen bereikten we terug onze startplaats aan het kasteel van Wijndendale.

Onze volgende rit gaat door op dinsdag 22 september naar de Damvallei te Destelbergen 40 km.

Luc Eeckhout

_______________________________________________________________________________________________

Dinsdag 25 augustus fietsen we de Burgravenroute in Evergem.

Met 9 deelnemers vertrokken we om 13u45 aan het station van Evergem voor een fietstocht van 42 km.

We maakten gebruik van de fietstrailer die Etienne ons ter beschikking stelde, waarvoor onze dank.

Met deze trailer kunnen 8 fietsen meegenomen worden, voor leden die geen vervoer van de fiets hebben.

We reden richting Sleidinge en langs de witte Moer naar het spaarbekken van Kluizen.

Via landelijke wegen fietsten we verder langs Ertvelde, Doornzele dries en Wippelgem dorp naar onze

startplaats in Evergem.

Wandeling EST 16 december 19

Met een mooie groep van 22 gaan we naar Gent, voor de gelegenheid een verlichte stad. We springen binnen in de Sint-Baafskathedraal en bewonderen een mooi kerstverhaal. De sober verlichte bomen zorgen voor sfeer in de grote kerststal.
Eenmaal buiten stappen we flink door in de regen: langs de kerstmarkt, de winkelstraten en de monumenten. Vanop de kiosk op de Kouter maken we enkele foto’s, met dank aan Ginette en Marleen.
We sluiten gezellig af aan de lange tafels van het Belfort café.

Voor we de bus terug nemen naar Bottelare passeren we bij Abel – voor de lekkerste oliebollen…
Christine en Annemie.

Wandeling EST 2 december 19

Met 10,  hadden we vandaag een leuke wandeling in Bottelare.

En koekjes van Lutgarde bij de koffie in de “babbelbar”....

Wandeling EST 18 November 19

met 6 hadden we een “bijna droge” wandeling in Bottelare en een babbeltje in De Beweging....

Wandeling EST 04 november 19

met 8 vanuit Bottelare naar het “conversatiepleintje”...
en een flinke stap naar het kerkhof van Merelbeke, langs het nieuwe cultureel centrum.
Mooi herfstweer , rustige sfeer , prachtige kleuren....

De volgende wandeling gaat door op 18 november.

Annemie

Fietstocht Gentbrugge Maandag 9 september.

Om 14 uur vertrokken 18 fietsers bij licht wisselvallig weer voor onze tocht van 35 Km.

We reden naar Lemberge,Steenstraat,Vatestraat naar de Salisburylaan en verder naar de Heiwijkbrug.

Daar namen we het fietspad naast de R4,door het Liedermeerspark en zo verder op het fietspad richting Ledeberg en Gentbrugge brug. Spijtig genoeg was ons gekend café gesloten op maandag,en keerden we terug langs het jaagpad van de Schelde naar Melle.

Via de Brouwerij Huyghe en de Van Gansberghe laan reden we terug naar Bottelare.

Volgende rit heeft plaats op Dinsdag 24 september om 14 uur.

Dinsdag 27 augustus De Pinte 38 km;

Onder zonnige zomerse omstandigheden vertrokken we met 18 fietsers richting De Pinte.

We reden langs de Veldstraat,over de Hundelgemse Steenweg,naar de Hoogstraat en de Gaverse Steenweg.

We reden in de Scheldevallei richting Zwijnaarde,waar we het jaagpad namen langs de Schelde tot Zevergem.

Via een korte drankpauze bereikten we het centrum van De Pinte waar we in ons vast Cafeetje konden genieten van een verfrissing ons aangeboden door de Okra kas.

Vervolgens reden we terug via De Klosse ,richting Zwijnaarde dorp en de Kwenenbos richting Bottelare.

Fietstocht op verplaatsing dinsdag 13 augustus

Kalevalleiroute 49Km.

We reden met wagens en een camionette naar onze startplaats Nevele Centrum.

Om 13u45 vertrokken we met 14 fietsers onder zachte temperaturen voor deze mooie rit.

Langs landelijke wegen fietsten we naar Poesele naar Lotenhulle en verder naar de kasteeldorpen Merendree, Vinderhoute en Lovendegem.

We reden verder langs mooie fietspaden tot aan de grens met Gent,namelijk Mariakerke.

Langs Drongen en Landegem waar we een drankstop hielden in een plaatselijk cafe.

Zonder regen bereikten we terug onze startplaats in Nevele.

Onze volgende fietstocht vindt plaats op dinsdag 27 augustus om 14 uur.

Fietsdriedaagse 23 juli-25 juli

Dinsdag 23 juli.

We vertrokken aan ons verblijfshotel ‘De Bonten Os’ om 10 uur met 11 deelnemers

onder zomerse temperaturen. Langs mooie fietspaden en veel fietsstraten reden we langs Bonheiden,St-Katelijne en OlVrouw Waver richting Beerzel en Putte waar we een verzorgde kleine lunch in brasserie Iverans op zijn mooi terras konden gebruiken.

Wegens de hoge temperaturen van 34 graden korten we onze fietstocht van 60 km in tot 48 km en hielden we regelmatig halt voor een kleine drankstop

Buiten een platte band van Adrien die vakkundig werd hersteld bereikten we om 16 uur terug ons hotel.

Na een verfrissende douche  konden we op het terras genieten van een koele verfrissing om daarna te genieten van een lekker drie gangen menu.

Woensdag 24 juli.

Na het ontbijt vertrokken we reeds om 8u45 voor onze tweede tocht van 50 km.

We fietsten in nog aangename temperaturen naar Bonheiden,Muizen,Schiplaken richting Perk waar we aan de OL Vrouwe kapel konden uitrusten en ons lunchpakket konden nuttigen.

Na de middag reden we verder langs het mooie kanaal die de Dijle met Leuven verbindt.

Aan de brug van Boortmeerbeek konden we op het terras van café  De Brug genieten van een welgekomen verfrissing. De temperatuur bedroeg dan 36 graden.

Voor de tweede dag op rij hadden we terug een lekke achterband, ditmaal van Etienne.

Om 15 uur bereikten we terug ons hotel,en deed een verfrissende douche wonderen om onze dag aangenaam te kunnen verderzetten.

Donderdag 25 juli.

We vertrokken om 8u45 voor een korte rit van 25 km langs Keerbergen,Haacht gekend van zijn brouwerij Primus terug naar Rijmenam.

Het middagmaal gebruikten we in restaurant’Leysen’ in Bonheiden die vlakbij ons hotel was gelegen.

Voor onze laatste activiteit reden we met de wagen naar Tremelo om onder leiding van een gids het Pater Damiaan museum konden bezoeken.

Dit eigentijds en interactief belevingscentrum over het leven van Jozef De Veuster,waar we ook nog met zijn geboortehuis konden kennismaken was zeker de moeite meer dan waard.

Om 16u30 reden we dan tevreden naar Bottelare terug.

Onze speciale dank gaat naar Etienne en Marleen voor de verkenning en prima begeleiding.

Ook ouderdomsdeken Daniel willen we bedanken voor de prima ondersteuning.

Luc

Fietstocht Overmere 53 KM.

Voor onze jaarlijkse fietstocht naar Overmere vertrokken we met 24
Van onze sportleden om 10 uur naar het gekende Donkmeer.
Onder een stralende zon reden we langs Lemberge,Melle brug naar de Trekweg van de Schelde.
We reden verder naar Wetteren waar we onder de prachtige nieuwe fietsbrug even een korte drankstop inlasten. We reden verder tot aan het Pont in Schellebelle en zo langs Den Aard langs landelijke smalle wegen naar Overmere. In het restaurant Het t’Zoetemeer konden we genieten van de lekkere palingbereidingen of een malse steak bleue samen met onze andere leden die met de wagen waren gekomen.
Om 14u30 reden we terug naar Bottelare en hielden nog een drankstop in t’Ovenveld in Melle.
Om 17u15 bereikten we onze startplaats zonder problemen of ongemakken.

We bedanken Etienne en gelegenheids begeleider Willy voor de goede begeleiding om ons veilig te laten genieten van deze mooie fietstocht.

Luc

Onze volgende fietstocht vindt plaats op dinsdag 13 augustus op verplaatsing naar Nevele.
We nemen de fietsen mee op de wagen en starten in Nevele dorp voor de Kalevalleiroute
Een fietstocht van 43 km.

Dinsdag 21 juni Dagfietstocht ‘In de Wase Scheldepolders’

Wegens de warme weersomstandigheden hebben we het parcours aangepast van 65
Naar 52 km waarvan 32 in de voormiddag en 20 km in de namiddag.
24 fietsers melden zich aan de vertrekplaats in Verrebroek deelgemeente van Beveren om 9u30.
In deze warme omstandigheden was afgesproken ieder half uur een korte drankpauze in te lassen.
Langs mooie landelijke wegen fietsten we naar Kieldrecht en de grensdorpjes zoals Nieuwe Namen in Nederland.
Rond de middag bereikten we de kerncentrale en het spookdorp Doel waar we in Brasserie Doel 5 het verzorgde middagmaal gebruikten.
Een traktatie werd ons door Okra Bottelare aangeboden,een verdiende en felgesmaakte geste van de fietsverantwoordelijken.
Na de middag reden we genietend van de mooie landelijke vergezichten terug langs mooie fietspaden richting Verrebroek.
Mijn dank gaat naar de fietsverantwoordelijken voor de voorbereiding en de begeleiding van deze mooie dagfietstocht.
Dank aan Ronny voor het vervoer van een 6 tal fietsen.

Onze volgende rit vindt plaats op DINSDAG 9 JULI waar we om 10 uur vertrekken aan de Patro richting Overmere.

Maandag 24 juni ‘Infonamiddag geef darmkanker geen kans’

Dokter Luc Colemont vroeger als specialist verbonden aan een Antwerps ziekenhuis,bracht

Ons een boeiende en leerrijke spreekbeurt over de preventie en opsporing van darmkanker.

Toch enkele belangrijke cijfers ivm darmkanker;

In 2019 zijn er nu reeds 4002 nieuwe gevallen van darmkanker.

1566 personen zijn deze voorbije maanden spijtig genoeg aan deze onderschatte kanker overleden.

Elke dag komen er 9 nieuwe gevallen van darmkanker bij.

Bij vroegtijdig ontdekken is er 90 % KANS OP GENEZING.

1op 5 personen wordt gekonfronteerd met darmkanker.

De internationale darmkanker maand is maart,en dit wordt door een blauw lintje erkent als symbool.

Dokter Colement  vestigde de grote aandacht op preventie,door de georganseerde test van de overheid

Voor personen tussen 56 en 74 jaar,en de info op het gratis nummer 0800 60 160.

Ook legde hij de nadruk op een gezonde levensstijl,geen overgewicht niet roken en veel beweging.

Ook zijn er verschillende goede zelf testers te verkrijgen bij de apotheker.

We willen dokter Luc Colemont bedanken voor de  interressante infonamiddag,die we samen met

CM Midden-Vlaanderen konden organiseren.

De 52 ingeschreven leden zijn weer een ervaring rijker.

Dinsdag 28 Mei:

Wegens slecht weer werd deze fietstocht van 35 km naar Oostakker afgelast.

Dinsdag 11 juni:

Eerste avondfietstocht van 40 km naar Afsnee.
We vertrokken om 18u30 met 14 fietsers onder zachte temperaturen.
We fietsten richting de Poelstraat,en de lamstraat richting Roskam,Chrijsantenstraat naar de Plataan.
Verder langs het mooie fietspad richting Maria Middelares,St-Denijs Westrem naarAfsnee .
Dit mooie dorpje bereikten we langs kronkelende paadjes langs de oever van de Leie.
Na een verfrissing op een terrasje langs de oevers van de Leie,fietsten we terug langs Sneppenbrug
En het fietspad naast de R4 richting de Ghelamco Arena en Merelbeke.
Het laatste stukje ging richting de Heidestraat,Lamstraat en Poelstraat terug naar Bottelare.
De Verslaggever
Luc

Onze volgende fietstocht is een dagtocht van 60 km vanuit vertrekplaats Verrebroek(Beveren) op dinsdag 25 juni om 9uur.
Deze mooie fietstocht in het Waasland is zeker de moeite waard om eens mee te fietsen.
Reeds 16 personen zijn ingeschreven.
We hopen op goed weer.

Dinsdag 14 mei:
Voor deze traditionele fietstocht naar het bedevaartskapel in Kerselare waren we met 13 fietsers.
Deze 52 km lange rit leidde ons langs Makkegem,Vurste naar de Kaaihoeve in Zwalm.
Verder fietsten we langs het jaagpad van de Schelde tot in Oudenaarde.
We beklommen de Edelare,en aangekomen in Kerselare waar we genoten van een lekkere pannenkoek in de Jan Van Gent.
Na de woorddienst in de kapel van diaken Luc Pontzeele fietsten we onder een stralende zon
terug naar Bottelare.

Dinsdag 30 april:
Deze fietstocht van 35 km onder fris,maar droog weer bracht onze 25 fietsers langs
Lemberge,Gontrode en Gijzenzele over de fietsbrug in Wetteren van de E4O.
We fietsten veder naar Westrem richting Oosterezle langs landelijke smalle wegen.
Voor onze stop hielden we halt in Café Central in Oosterzele.
Vervolgens fietsten we verder naar Landskouter en Moortzele terug naar Bottelare.
Luc

Dinsdag 9 april :Uitgesteld wegens slecht weer.

Eke Stap Telt: AALST, 1 april 2019.  Verslag

Met 21 en “den 96” gaan we vanuit Melle naar deze mooie Vlaamse stad.
Mia, een rasechte “Ajuin” ontvangt ons met… ajuinen (in chocolade). We wandelen via
Utopia, de nieuwe bib naar de Sint-Martinuskerk, de Grote Markt en "Ondineke". De
kastanjevesten op de Keizerlijke Plaats serveren ons een lekkkere maaltijd, de koffie is
aangeboden door de Okra kas Bottelare. Hiervoor dank.
Daarna proeven we Aalsterse vlaaien. Het beetje overgebleven vrije tijd vullen we met
een terrasje, wat window shopping of rust op een bankje.
In de kapel O.-L.-V. Ter Druiven branden we een kaarsje, we brengen een groet aan
Priester Daens’ monument aan de Dender en keren met “den 96” terug.
Annemie

www.steekproducten.be aalsterse vlaai
www.reisroutes.be stadswandeling Aalst.
Fotos

Fietstocht 26 maart  25 KM

Voor onze tweede fietstocht waren we met 20 deelnemers,waaronder een 4 tal nieuwe leden.

Richting Hundelgemse steenweg naar Munte,en verder naar de Hert in Baaigem.

Langs een golvend parkoers fietsten we verder naar Beerlegem,Dikkele naar de kasseistrook van het oud vliegplein in Scheldewindeke.

Verder langs de Gaverse Steenweg,Rattepas en de Diepestraat naar Bottelare Dorp.

Volgende fietstocht op Dinsdag 9 april voor een rit van 35 km richting Laarne,waar een tussenstop is voorzien.

Eerste fietstocht 12 maart. 12 KM

Voor onze eerste fietstocht kwamen 8 personen opdagen.

Daar er zeer veel wind was hebben we beslist de 20km rit een beetje in te korten.

We reden langs Lemberge,en richting de Wafelstraat  naar het Hollebeek Park,waar we de sporen

nog zagen van de stormwind van de voorbije dagen.

Na een kettingprobleem van Benny zijn elektrische fiets,reden we verder langs de Motsenstraat,en de Berrenstraat

naar Bottelare Dorp.

EST.

Oef!

Niet één druppel regen in Gent op 3 december 2018.

Het late namiddaglicht is ideaal om het nieuw glasraam "Laudato Si" of "Geprezen zijt Gij" te bewonderen in de Sint-Baafskathedraal.

De talrijke kerststalletjes brengen de dertien wandelaars in kerstsfeer. Het wordt stilaan donker; we gaan naar de Lange Munt, passeren het Groot Kanon, de Zuivelbrug en Patershol.... Via het Galgenhuisje belanden we op een terrasje op de Graslei met zicht op de Korenlei.

Daarna keren we terug door de Veldstraat naar de Kouter. De talrijke kerstbomen naast de fel versierde Kiosk wachten op kopers... We groeten even Romain De Coninck aan de Minard en keren met de bus naar "onze kerktoren".

Annemie.

www.kerknet/ uitleg glasraam Harold van de Perre.

Foto's

Campo Santo , een berg Gentse geschiedenis, 5 november  2018.

Prachtig herfstweer om een bezoek te brengen aan de  begraafplaats van

bekende overledenen, het Vlaamse “Père Lachaise”. Na een flinke klim naar de kapel (1720) genieten we  van een mooi zicht over majestueuze bomen en monumentale graven. Met ons twaalven passeren we langs  Marc Sleen (met wafels), Jan Hoet, Luc Devos , Wilfried Martens en Walter Capiau en nog vele anderen . (zie foto’s)

Terug naar huis via het centrum van Gent . We  nemen we een kijkje  aan de Reep , waar het water opnieuw vloeit  tussen de Nederschelde en de  Leie....

Na een  koffiestop , gaan we met de bus naar Bottelare.

Wandeling 18 oktober Drongen

Desondanks een eerder bewolke dag waagden 19 stappers zich aan een 6 km lange tocht in de buurt van het mooie Drongen.

EST 15 oktober

Met 11 stappers hebben we genoten van een deugdoende wandeling en de weergoden trakteerden ons op een zalige nazomer dag met 23 graden.

Foto's

Laatste fietstocht 9 oktober.

Om 13u30 begonnen onder een stalende zon en zachte temperaturen 25 fietsers aan hun

laatste tocht van 22km. We reden langs de Motsenstraat,en de visvijver naar Bakkerij Nelson en kruisten de Hundelgemse steenweg richting Sallemeulekouter,Hoogstraat en de Gaverse Steenweg waar we langs de Schelde fietsten Oude Gaverse Steenweg.

Via de rotonde van de Dierengeneeskunde reden we richting Caritas en de Scheldeweg terug richting Bottelare en de Patro-Kring.

Daar wachtte ons lekkere koffie met koffiekoeken,waarna een presentatie volgde van onze fiets- en wandeluitstappen. De verantwoordelijken mochten van voorzitter Luc een kleine attentie ontvangen voor het vele geleverde voorbereidende,en organisatie werk.

Ons fietsen 2018 zit er op maar de wandelaars en EST gaan rustig verder met hun activiteiten.

Luc

Op 25 september fietsten we onze voorlaatste rit met 16 fietsers richting  Vurste,Gavere en verder Dikkelvenne en Nederzwalm.

We vervolgden onze weg onder aangename temperaturen naar Zingembrug,om langs de overzijde van de Schelde richting Eke waar onze stopplaats Café Het Sluis was, en we op het terras konden genieten van een lekkere verfrissing.

We keerden terug naar de andere kant van de schelde en fietsten verder richting Vurste en Melsen .

Zelfs een lekke band van Herman Moens werd vakkundig hersteld,en konden we verder fietsen via de St-Ellooiskapel naar de Gaverse en Hundelgemse Steenweg.

Het laatste stukje van onze 35 km lange tocht reden we via de Veldstraat en Berrenstraat terug naar Bottelare.

Onze laatste fietstocht van 22 km vindt plaats om 13u30,gevolgd door onze sportnamiddag.

Luc Eeckhout

Op donderdag 20 september heeft de wandelgroep van Okra Bottelare de vakantie achter hun gelaten en het najaar seizoen ingezet met een stads bezoek aan Brussel. Afspraak om 08:00 aan de Patro of om 08:30 aan het station te Merelbeke Station. De weergoden waren ons deze keer goed gezind. We vertrokken met 29 richting Brussel. Aangekomen aan het Centraal Station vervoegden we de gids. Na een korte uitleg op het Europa plein gingen we richting Ravenstein Galerij en Kleine Zavel om zo via het Koninklijk Paleis en het Warande park, het Parlement aan te doen.

Vandaar vertrokken we richting Europa wijk (de vroegere Luxemburg wijk). Via het Europees parlement gingen we naar een van de mooiste stukjes groen te Brussel het Leopolds park. We ontdekten daar één voor één prachtige gebouwen van de periode van Leopold I, met als hoofdbrok het Natuurkundig museum.

We hadden dan ongeveer 5,5 km gewandeld en het was dan ruimschoots tijd geworden om de innerlijke mens te versterken. Er was een zaaltje geboekt in een restaurant op het Jourdan plein.

Na het verorberen van onze maaltijd vertrokken we richting Jubel Park. Onderweg passeerden we de gebouwen van de Europese Raad en het Justus Lipsus gebouw. Door een fikse wandeling in het Jubel park en de deskundige uitleg van onze gids kregen we een duidelijker beeld van de Belgische geschiedenis. Daarna gingen we de aanpalende straatjes gaan opzoeken om de prachtige architecturale geveltjes van o.a. Horta op te zoeken.

Afsluiten deden we in schoonheid in een typisch Brussels café met een typische Geuze of iets anders naar keuze. Rond 17:30 starten we richting Schumann Station huiswaarts.

We telden dan 11 km op onze tellers.

Een speciale dank zou ik willen richten naar onze gids. Door zijn deskundige uitleg hebben velen van ons een betere en groenere indruk gekregen van onze hoofdstad.

De Verslaggever

Benny

Verslag : EST 17 september 2018.

Het was een mooie wandeldag , met een laatste koffiestop  in De Linde....

Francine zullen we missen , de gezellige warmte ( vooral in de winter) , de klaarstaande tafels en stoelen , de kleine attenties....

Een bloemetje van ons allen maakte haar blij !(zie foto’s)

30 september : dauwtrip.

15 oktober gaan we naar de Blaarmeersen. Bus 43, K Albertplein, Bottelare. 12,55 uur stipt.

Annemie.

Maandag 10 september fietstocht naar Zevergem en De Pinte.

We vertrokken met 19 fietsers voor een rit van 35 km richting De Pinte en Zevergem.

Onze gelegenheids seingever Benny  kreeg eerst de nodige veiligheids attributen en dan vertrokken we richting de St-Elooistraat naar de Brandegemse Ham en de Scheldevallei.

We fietsten verder langs het jaagpad van de Schelde richting Zevergem langs rustige binnenwegen.

We kruisten de Oudenaardse Steenweg richting het centrum van De Pinte waar we in ons gekend café in de kermistent konden genieten van een frisse pint met aangepaste kermismuziek.

Na enig aandringen,sommige wilden wel blijven vervolgden we onze weg terug langs Zwijnaarde en de Scheldevallei terug naar Bottelare.

Onze volgende fietstocht van 35 km heeft plaats op dinsdag 25 september om 14 uur aan de Patro-Kring.

Dinsdag 28 augustus ‘De rechtvaardigers route’ Startplaats Wetteren 45 km

Vanaf de Zuiderdijk in Wetteren vertrokken we onder zachte temperaturen met 9

fietsers voor onze fietstocht ‘de rechtvaardigers route’.

Deze fietstocht van 45 km bracht ons via het jaagpad van de schelde naar Schellebelle,Bruinbeke,en Lede naarWichelen.Vervolgens reden we langs landelijke wegen naan Berlare en Uitbergen waar in Cafe t’Klaverblad een stop was voorzien.

Het laatste gedeelte fietsten we onder een stralende zon via Overmere en het Donkmeer naar de Kalkense meersen en verder naar onze startplaats in Wetteren.

Volgende fietstocht vindt plaats uitzonderlijk op MAANDAG 1O SEPTEMBER om 14 uur vertrekken we aan de Patro.

Deze rit telt 35 km richting Zevergem en De Pinte.

Luc Eeckhout

Fietsen: Dinsdag 14 augustus – start 18.30u – afstand 35 km                 (tussenstop)

NIEUWE AVONDRIT

Patrokring – Lemberge – Caritas – Melle Dorp – Eandis – Ringvaart – Trekweg Schelde – Heusden – Gentbrugge – Liedermeerspark – Merelbeke – Lemberge – Bottelare Dorp

Hierbij verslag:

We vertrokken om 18u30 met 19 fietsers voor onze 32kmlange fietstocht onder zachte temperaturen,maar bewolkte hemel. We reden langs het Ilvo richting  Caritas naar de Brusselse Steenweg in Melle.

We fietsen langs de Gentbrugse Meersen naar Gentbrugge brug waar we een verfrissing namen aangeboden door de voorzitter.

Op de terugweg reden we langs Ledeberg en onder de Keizerbrug richting Liedermeerspark, en de Fraterbrug  naar de veeartsenijschool.

Het laatste stukje ging via de Lamstraat en Poelstraat terug naar Bottelare,waar we tegen

21uur aankwamen.

Onze volgende rit heeft plaats op Dinsdag 28 Augustus waar we vanuit Wetteren

De Rechtvaardigers route van 45 km zullen fietsen.

3-Daagse Fietstocht Lampernisse

Dinsdag 24 juli 2018.

We vertrokken vanuit onze pleisterplaats  B&B Bladelijn in Lampernisse om 9 uur.

Onder een stralende zon vertrokken we voor onze eerste fietstocht van 60 km.

We reden richting Nieuwkapelle met 8 gemotiveerde fietsers,richting de oevers van het

Kanaal Ieper-Ijzer waar onze eerste stop doorging op DE BOOT een fietscafe op het water.

We vervolgden onze weg naar Merkem en het mooie natuurgebied DE BLANKAART richting

Woumen en kwamen tegen de middag aan in DIKSMUIDE waar we een kleine lunch nuttigden.

Na de middag hielden we natuurlijk een stop aan de Ijzertoren en fietsten we verder langs Klaaskerke

Naar de beroemde DODENGANG.

We vervolgden onze weg naar de het O L VROUWHOEKJE IN Oud Stuivekenskerke waar we vanop

De uitkijktoren een schitterend vergezicht hadden op de Westhoek.

Even verder een drankstop op een plaatselijke boerderij,waar we konden genieten van zelfgemaakte ijskreem

Of een frisdrank.

Ons laatste gedeelte fietsten we langs de gekende FRONTZATE ROUTE en Oostkerke terug naar LAMPERNISSE.

Woensdag 25 juli 2018.

Om 9 uur vertrokken we onder een zomerse blauwe hemel voor onze tweede

Fietstocht van 65 Km richting Eggewaartskapelle,Avekapelle en Pervijze waar we in Schoorbakke

Het bekende Schoorbakkehoeve bezochten voor een deugddoende verfrissing.

We vervolgden onze rit richting Keiem en zijn mooie Belgische militaire begraafplaats, waar menig

Onbekende Belgische militairen hun laatste rustplaats hebben.

We reden nu verder naar Vladslo en de Duitse militaire begraafplaats met het treurend ouderpaar

Kathe Kolwittz als centraal kunstwerk in dit mooi maar sober park in het Praatbos.

Onze kleine lunch gebruikten we in restaurant De Wikkelaar in Vladslo.

Na de middag reden we verder langs Esen  en Woumen waar terug een kleine drankstop was voorzien.

Het laatste stuk fietsten we langs landelijke wegen naar onze verblijfsplaats in Lampernisse.

Donderdag 26 juli 2018.

We vertrokken om 8u45 voor onze laatste ingekorte rit van 47 km(wegens te warm weer in de namiddag).

We reden naar het mooie dorpje Lo,waar we onze eerste drankstop hadden.

Vervolgens fietsten we verder richting Reninge,Vleteren en Westvleteren naar Lo-Reninge.

In dit mooie dorpje gebruikten we het middagmaal in restaurant De Hooipiete samen met 5

Familieleden die ons kwamen bezoeken en die dag de mooie Westhoek kwamen ontdekken.

Na een korte middagrit beëindigden we onze zevende driedaagse in het pittoreske dorpje Lampernisse,

(deelgemeente van Diksmuide) met zijn 200 inwoners.

In de schaduw van de parochiekerk Heilig- Kruisverheffing klinkten we in de enige taverne op een

Geslaagde driedaagse zonder lichamelijke of technische problemen.

Onder een stralende zon vertrokken we naar naar ons mooi Bottelare.

Onze dank gaat naar begeleider Daniel Den Tijn en Etienne Den Tijn voor de voorbereiding en uitstippeling

Van onze geslaagde driedaagse.

Voor meer info en foto’s neem een kijkje op de site van Okra Bottelare.

Luc

Fietstocht naar Overmere  die 52 km lang is.

Langs Melle,en het jaagpad fietsten we richting Wetteren,Schellebelle naar Overmere.

Samen met nog 23 andere Okra Bottelare gebruikten we de maaltijd in restaurant T’Zoetemeer.

We konden kiezen uit verschillende palingbereidingen of een lekkere steak met frietjes,na de koffie

vertrokken de fietsers terug naar Bottelare.

Na een stop in t’Ovenveld in Melle kwamen we rond 17u30 terug aan in Bottelare.

Een speciale dank aan de gelegenheids begeleiders Willy en Martin.

Luc

EST . Maandag 2 juli 2018. Huis van Alijn.

Het huis van Alijn neemt ons mee naar het verleden.

We herkennen wekkers, filters , een "passe-vite" , een tv met draaiende antenne. En oudepostkaarten met "groeten uit Merelbeke"

In de binnentuin sluiten we af met een drankje. Daarna stappen we (EST) langs de Graslei naar de bushalte.

Zo geraken we terug onder de kerktoren van Bottelare.

De Verslaggeefster

Anna

Dagfietstocht Dendermonde ‘Tussen Dender,Schelde en Durme’ op dinsdag 26 juni.

We verzamelden in St-Gillis Dendermonde om 9 uur,het was een zomerse dag.

Tien licht zomers geklede fietsers vertrokken voor hun 60 km lange fietstocht langs het prachtige decor van de rivieren Dender,Schelde en Durme.

We fietsten langs rustige paden en groene meanders door de pittoreske dorpjes Denderbelle,St-Amands,Buggenhout en Mariekerke.

Regelmatig was er een korte stop om ons even te verfrissen.

In het mooie dorpje Weert gebruikten we het verzorgd middagmaal in taverne ‘t’Oud gemeentehuis’.

Na de middag gebruikten we 2 maal de overzet en reden we richting Moerzeke en Hamme waar we in Café’ De Kille’ op het terras konden genieten van een fris pintje,ijsje of frisdrank.

Om 17u30 bereikten we terug onze startplaats,en reden we met de wagen terug naar Bottelare.

PC-gewenning Versie2:

Op algemeen verzoek is er op vrijdag 22 juni nog eens een pc-gewenning namiddag ingericht.

Een 19-tal ingeschreven waagden het om zich te laten inleiden in het digitale tijdperk. Door vraag en antwoord werd er getoetst van welk platform de meeste gebruik maakten. Al vlug werd er een onderwerp gekozen. De manier hoe dat internet bij u thuis binnenkomt en hoe men hiervan het beste gebruik kan maken leek voor iedereen een interessant onderwerp. Zaken zoals internet modem, netwerk, Air printer, Wifi, Wifiversterker en internet paspoort werden al vlug duidelijk voor iedereen. Na een koffiepauze met koekje werden de meeste vragen beantwoord. De vraag om dit in de toekomst te herhalen werd al vlug positief beantwoord.

Dit krijgt dus een vervolg.

De verslaggever.

Benny

Fietstocht Oostakker-Lourdes 22 mei.

Met 15 fietsers vertrokken we voor deze 40 km lange rit.

Onder een dreigende hemel bereikten we Oostakker-Lourdes.

Na een bezinning moment aan de grot, was er een stop voorzien in ‘De Hoeve’ bij Christelle decibel.

Op het prachtig terras trakteerde de voorzitter onze fietsgroep.

Ondanks lichte donder en bliksem, gevolgd door een lichte regenbui bereikten we

veilig Bottelare om 17u15.

Onze volgende rit is een avondrit naar Afsnee van 40 km.

We vertrekken om 18u30 aan de Patro-Kring.

Luc

Fietstocht Kerselare 8 mei.

Met 11 fietsers vertrokken we om 13 u30 aan de Patro-Kring.

Het was een warme lentedag met temperaturen rond 27 graden.

Na 2 ingelaste drankpauzen bereikten we Kerselare rond 15 u15.

We genoten eerst van een fris pintje op het terras onder de mooie lindeboom.

Na de woorddienst van Renaat en luc, begeleid door ons zangkoor Klein land van Rhode

genoten we nog van een tweede verfrissing en vatten dan de terugweg aan naar Bottelare.

Rond 19u30 waren we terug in Bottelare na een rit van 55Km.

Onze volgende rit is naar Oostakker-Lourdes op 22 mei aanstaande.

We vertrekken om 14 uur.

Luc

Dinsdag 23 april De Wanderlust route 36 km.

We vertrokken met 19 fietsers voor de wanderlust route.

Deze route binnen de grenzen van Merelbeke beschrijft via 21 panelen de reiservaringen van auteurs,dichters en filosofen.

Deze mooie fietstocht langs landelijke wegen en fietspaden doorkruist gans het grondgebied van Merelbeke.

Halfweg was er onze stop,ditmaal in cafè  De Kluize op de Gaverse steenweg.

Onze volgende fietstocht start eveneens om 13u30 en gaat naar jaarlijkse traditie naar het bedevaartsoord Kerselare.

Schrijf alvast dinsdag 8 mei in je agenda.

Elke stap telt:

op maandag 16 april waagden de leden van elke stap telt zich aan een bezoek aan St-Niklaas

Hierbij zie je een impressie en verslag

Dinsdag 10 april,32 km lange fietstocht naar het kasteeldorp Laarne.

Na de slechte maand maart waar we niet hebben gefietst eindelijk onze eerste zonnige tocht.

We zijn onder goed weer gestart met 23 fietsers vol moed,en met heel veel goesting.

Richting lemberge,Melle brug en verder langs het dierenpark Harry-Malter richting Wetteren ten Eede naar Laarne.

Op ons gekend adres konden we een frisse pint,koffie of andere niet alcoholische drankje  nuttigen.

Langs dezelfde terugweg naar Bottelare.

Onze volgende fietstocht heeft plaats op 24 april aanstaande om 13u30

De tocht noemt de Wanderlust route en rijdt langs 24 panelen van de bibliotheek van Merelbeke,allemaal op grondgebied Merelbeke.

OKRA - BOTTELARE TAFELSTUK

Op 20 maart vulden de crea-leden van okra- Bottelare hun namiddag met het maken van

een fleurig bloemstuk om de Paastafel op te smukken.

Met mooie linten en verse, kleurige bloemen die men naar eigen smaak gekozen had

was het stukje van iedereen anders en het moet gezegd, de commentaren van de andere mensen in de zaal waren lovend.

Zo ging iedereen met een goed gevoel en een mooi bloemstukje naar huis.

Het was weer een leuke namiddag.

Hierbij ekele sfeerbeelden

Verslag EST Nieuwjaarswandeling 2018

Op 5 december ging de voorstelling "PC Gewenning" van start. Er waren 25 aanwezigen.

Presentatie

Verslag

EST bezoekt Westerbegraafplaats op 6 november

Verslag

Foto's

KOEKEN EN COLA ECHT ZO SLECHT?

hierbij verslag

Foto's

Verslag van onze fietstocht van 25 september.

klik voor verslag

EST Miat 18 09 2017.

De uitgestelde uitstap naar het Museum over industrie, arbeid en textiel, was  gezellig. Het bezoek aan de tentoonstelling was een gelegenheid om vroegere herinneringen op te halen, bekende voorwerpen  te erkennen...

De groepsfoto is genomen bij de "Passanten" aan het Miriam Makeba plein , aan de "Krook". We liepen even binnen in die nieuwe bib.

zie foto's

Fietstocht 22 augustus Drongengoed route:

Om 13u30 verzamelden 11 fietsers op de parking van het Drongengoed domein, nabij het vliegveld van Ursel. Onder een stralende zon en 24 graden starten we deze mooie fietstocht op verplaatsing van 45Km.

Deze route dankt haar naam aan de abdij van Drongen die in de dertiende eeuw in deze streek de heidegronden begon te ontginnen.

De route doorkruist het landelijk gebied van de gemeenten Knesselare, Maldegem, Eeklo en Zomergem.

Na onze stop in het provinciaal domein Het Leen, vervolgden we onze weg in een licht heuvelachtig landschap.

Het Drongengoed is het grootste aaneengesloten bosgebied van Oost- Vlaanderen.

Deze mooie natuurtocht door 3 Meetjeslandse bossen, brengt ons langs smalle boswegen door het Leen, het Keigatbos en het Drongengoed.

Tegen 17u30 konden we terug onze fietsen op de wagen opbergen en onze autorit naar Bottelare aanvangen.

OPGELET;

De volgende 2 fietstochten zijn op maandagen 12 en 26 september om 14 uur aan de Patrokring.

de foto's

Bezinningstekst "De Parabel van de vlinder" bedank aan de Padre

De 3daagse fietstocht van 25/07-27/07 ging dit jaar door in de prachtige streek van Hamont-Achel.

Hierbij uitgebreid verslag

en de foto's

Dagfietstocht ‘Tussen Mandel en Leie’ 29 juni 2017

Voor onze dagfietstocht hadden we dit jaar gekozen voor de

‘Tussen Mandel en Leie route’ van 65km lang met startplaats Oostrozebeke.

12 leden van onze fietsclub starten om 9u30  voor deze mooie rit onder een bewolkte hemel,

maar zonder regen en een aangename temperatuur langs rustige wegen naar Machelen,Zulte en

Waregem naar ons restaurant Bord’ Eau in Harelbeke.

Daar konden we genieten van een heerlijke maaltijd voor een democratische prijs.

Na de middag fietsten we verder naar Kuurne,Ingelmunster en terug naar onze startplaats in Oostrozebeke waar we

als afsluiter nog een goeie dronken op een geslaagde fietstocht.

Fietstocht Overmere 11 juli 2017

Zoals reeds vele jaren een traditie is van Okra Bottelare,fietsen we ook dit jaar naar het

donkmeer in Overmere.

Om 10 uur vertrokken we met 16 van onze fietsclub naar Overmere-donk.

Het weer was uitstekend,via Melle,Wetteren  en de trekweg langs de schelde fietsten we naar Schellebelle.

Langs mooie rustige veldwegen verder naar Overmere,waar we in restaurant’Het Zoetemeer’ samen met 25 andere leden

konden genieten van lekker bereide palinggerechten  of een heerlijke steak met aangepaste sausen enfrietjes.

Om af te sluiten nog een verwenkoffie.

0m 14u45 vertrokken we tevreden terug naar Bottelare,waar we ondanks dreigende wolken zonder regen terug thuiskwamen.

Op 22 mei was er een presentatie over gehoorproblemen.

Hierbij verslag

en foto's

Verslag fietstocht Oostakker.

Onder een stralende zon en veel lachende gezichten  vertrokken we in Bottelare

voor onze fietstocht naar Oostakker.

17 fietsers reden langs Melle en het jaagpad  van de Schelde richting Heusden en Destelbergen.

We staken aan Destelbergen kerk de Dendermondse Steenweg over richting Oostakker dorp en het

Heiligdom van Lourdes Oostakker.

Na een kort rust en bezinningsmoment aan de grot,vertrokken we terug richting Bottelare waar we in Cafe De Hoeve

bij Christel decibel een verfrissende pint dronken op het mooie terras ons aangeboden door voorzitter Luc.

We vervolgden onze weg en reden zo terug naar Bottelare met 42km op onze teller.

Bedankt aan de 2 wegkapitiens voor de uitstekende en veilige begeleiding.

Luc

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------.

Op dinsdag 2 mei is de jaarlijkse dag wandeling van Elke Stap Telt doorgegaan. We waren met een 20-tal deelnemers.

Ditmaal had men Mechelen op de agenda geplaatst. Na een treinrit van ongeveer een uur stond een fikse wandeling door de Mechelse straatjes op het programma, voor het middagmaal was er afgesproken in brouwerij "Den Anker".

Na een gezellige maaltijd was het richting de Dossin kazerne. Hier kregen we een overvloed aan informatie over de joden deportaties. Een ontnuchterend bezoek.

Van daaruit vertrokken we dan langs de grote markt om dan zo richting het station huiswaarts te keren.

Voor we echter de trein namen konden we het natuurlijk niet laten onze gezellige dag af te sluiten met een stevige pint of frisdrank.

De  foto's.

Dank aan Christiane Wanzeele voor deze prachtige impressie in een presentatie gegoten.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Op donderdag 20 april hebben we onze eerste dagwandeling van het jaar gehad.

Tocht van ongeveer 2 * 6 Km met een  rustmoment tussenin voor een gezellig restaurant.

We waren met 29 wandelaars.

Korte impressie en foto's

Op 5 april was er tijdens de crea het ontwerpen en maken van ons lente stukje.

Met een 15 tal aanwezigen was het een leuke ervaring. Dit is voor herhaling vatbaar.

Enkele foto's ter getuigenis zijn hier ter inzage.

3de fietstocht op 11 april

een kort verslag

Het is alweer onze tweede fietstocht op 28 maart.

De Quiznammidag ging door op vrijdag 17 maart, 11 onderwerpen van "Techniek & Technologie" tot "Fauna en Flora" werden overlopen.

Proficiat aan de winnaars.

een kort verslag

Verslag van onze eerste fietstocht:

28 fietsers starten om stipt 14 uur aan de Patro-Kring.

Voor de eerste rit hadden we gekozen te fietsen langs de gekende wegen,zoals de Scheldeweg,Heidestraat,

Plataan,Scheldevallei ,Brandegemse Ham,Spookhofstraat,Sallemeulekouter,visvijver,Motsenstraat en zo terug naar Bottelare.

Dit alles onder een zacht lenteweertje,een leuk opwarmertje van 22 km.

De kookles van deze week was een schot in de roos. De afwezigen hadden terug eens ongelijk.

Voor de geinteresseerden kan je het recept hierbij lezen. Tevens de foto's

recept

foto's

explore

WHO STARTED IT

CHRIS BRANNON'S STORY

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Etiam placerat nulla ut accumsan vehicula. Ut lacinia, ipsum vitae rutrum blandit,  metus mauris sodales augue.